آیا تمام پمپ ها نیاز به کاسه نمد دارند؟



روزی یک تعمیرگاه هیدرولیک شروع به تعمیر یک پمپ ویکرز مدل PVB کرد.

طبق معمول پس از تأیید پیش‌فاکتور توسط مشتری، کار تعمیرات پمپ به وسیله متخصصان حرفه‌ای انجام شد و بعد از اتمام تعمیرات و موفقیت‌آمیز بودن تست، پمپ به مشتری تحویل داده شده تا اینکه فردای آن روز مشتری عصبانی با یک پلیت پیستون‌گیر شکسته و قطعات پمپ در داخل یک سطل برگشت.

حالا می‌خواهم یک راز کوچک را با شما در میان بگذارم. قطعات استفاده شده در تعمیر پمپ هرچند خوب بودند ولی قطعات خیلی اوریجینال و اصلی هم نبودند. با این حال با اطلاع سرپرست کارگاه تصمیم بر این شد که با لحاظ کردن ضمانت، بی‌صدا قطعات پمپ را با قطعات اصلی ویکرز تعویض کنیم. پمپ یک بار دیگر تعمیر شد و تحویل مشتری گردید. با این حال باز هم روزی دیگر گذشت و صبح روز بعد صاحب پمپ با قطعات شکسته‌ی همان پمپ در داخل همان سطل معروف برگشت!

نوع آسیب‌دیدگی پمپ همانند قبل بود و پلیت پیستون‌گیر و کفشک پیستون‌ها خرد شده بودند. اینجا بود که سوال‌ها در مورد شرایط کارکرد پمپ آغاز شدند. طبیعتاً اولین سوالی که در این نوع آسیب‌ها به ذهن می‌آید فشار زیاد پوسته است. پس، از مالک پمپ پرسیدیم که چند شیلنگ به پمپ بسته می‌شود؟ از آنجایی که خود او پمپ را روی دستگاه نصب کرده بود گفت که دو عدد، یکی برای فشار و دیگری برای مکش. وقتی که از او درباره شلنگ لیک پمپ پرسیدیم قاطعانه گفت که شیلنگ سومی در کار نیست. البته که اون چیزی درباره هیدرولیک نمیدانست ولی کاملا مطمئن بود که دستگاه او به همین صورت در پنج سال گذشته کار کرده بود و همچنین او دو دستگاه دیگر داشت که دقیقً با همین نوع پمپ و به همین صورت کار می‌کردند.

بحث دو طرف همین‌طور ادامه پیدا کرد که یک طرف می‌گفت غیر ممکن است پمپی از این نوع بدون شیلنگ لیک سالم کار کند و مالک پمپ پافشاری می‌کرد که حداقل سه دستگاه دیگر مانند همین دارد که تمامی پورت‌ها به غیر از مکش و فشار کور هستند.

بخش انتهایی پمپ را از همه زوایای ممکن بررسی کردیم تا ببینیم آیا راهگاه یا چک‌ولوی مخفی برای اتصال نشتی داخل پوسته به خط مکش وجود دارد که بی فایده بود و چیزی پیدا نشد. از نظر ما غیرممکن بود که این پمپ بدون لیک بتواند کار کند و با بسته بودن پورت لیک نشتی داخل پوسته باعث افزایش فشار و آسیب دیدن پلیت پیستون‌‌گیر و آسیب‌های بعدی می‌شد.

وقتی نظر من را درباره این موضوع پرسیدند (حتی از من درخواست شد که آیا می‌توانم به محل کار دستگاه‌ها بروم تا مطمئن شوم که پمپ‌ها همان‌طور که مشتری می‌گفت کار می‌کنند یا خیر؟) و من پمپ را روی میز کار دیدم، یک موضوع کوچک توجه من را جلب کرد و برای این‌که از شک خود مطمئن شوم پرسیدم که آیا می‌توانم شفت را جدا کنم تا چیزی را بررسی کنم؟

  وقتی شفت را جدا کرده و مورد بررسی قرار دادم بلافاصله فهمیدم که چه خبر است و نظرم را در رابطه با مشکل گفتم؛ هر دو طرف درست می‌گفتند. کارگاه حق داشت که بگوید غیرممکن است پمپ بدون خط لیک بتواند کار کند و مشتری نیز درباره بسته بودن تمام پورت‌ها به غیر از مکش و فشار اشتباهی نکرده بود. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

جواب این بود که این پمپ، پمپ انتهایی از یک مجموعه پمپ دوطبقه بود که روی هم مونتاژ شده بودند و روغن داخل پوسته از طریق بلبرینگ روی شفت به پوسته پمپ جلویی می‌رفت که یعنی این پمپ فقط می‌توانست بدون کاسه نمد کار کند! ولی ما از کجا باید متوجه این امر می‌شدیم؟

خوب، ‌اول از همه مکانیکی که پمپ را دمونتاژ کرده بود باید متوجه می‌شد که پمپ بدون هیچ کاسه‌نمدی آمده و برایش سؤال ایجاد می‌شد. اما حتی اگر او متوجه نمی‌شد یا اگر قرار بود مکانیک دیگری پمپ را مونتاژ کند، هنوز هم سه نشانه برای فهم این موضوع وجود داشت:

اولین مورد اینکه هیچ ردی از کاسه‌نمد بر روی شفت نبود. هر کاسه‌نمدی مخصوصاً‌ بعد از چند هزار ساعت کارکرد رد خود را بر روی شفت باقی می‌گذارد.

دوم این که پورت لیک کور شده و کورکن آن کاملاً سفت شده بود (در اکثر موارد شما می‌توانید تفاوت بین کورکنی که فقط برای حمل نقل بسته شده یا کورکنی که چندین سال از بسته بودن آن می‌گذرد متوجه شوید).

سوم این که بلبرینگ سر شفت هیچ درپوشی نداشت. بر خلاف استاندارد پمپ‌های PVB که بلبرینگ جلویی دارای درپوش است و داخل آن گریس دارد، در این مورد درپوش‌های روی آن به منظور جریان داشتن روغن جدا شده بود. این همان موضوع کوچکی بود که در ابتدا وقتی که پمپ را روی میز کار دیدم توجه مرا به خود جلب کرد.

بعضی از تولیدکنندگان تجهیزات هیدرولیکی ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از پورت استاندارد لیک بر روی پمپ‌ها و هیدروموتورها، کاسه‌نمد را حذف کنند. البته این کار فقط برای دبی‌های نسبتاً پایین و فقط تجهیزاتی که روی یکدیگر مونتاژ می‌شوند و یا پمپ‌ها و هیدروموتورهایی که به یک گیربکس متصل می‌شوند (که در این مورد روغن نشت شده به روان‌کاری و خنک‌کاری گیربکس هم کمک می‌کند) قابل اجراست. این مسئله بسیار مهم است که این موارد را تشخیص دهید و به درستی با آن برخورد کنید و اگر برای تست آن‌ها روی دستگاه تست نیاز به نصب کاسه‌نمد بود، مطمئن شوید که پس از انجام تست کاسه‌نمد جدا شود تا از خطر آسیب جدی به دستگاه مشتری و اعتبار شما جلوگیری شود.

ترجمه مهندس امیررضا مقدم

منبع: ­www.insanehydraulics.com

دسته‌بندی‌ها : مطالب آموزشی،

پاسخ گوی سوالات شما هستیم


در اسرع وقت کارشناسان هیدروآزما به سوال شما پاسخ خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *