شرکت هیدروآزما یکی از بزرگترین فروشگاه هیدرولیک است که میتواند تمام نیاز های شما را برطرف کند چه از منابع داخلی و چه وارد کردن قطعات و تجهیزات هیدرولیک از کشورهای خارجی قابل تامین است.
روغن هیدرولیک (به انگلیسی Hydraulic oil) یا سیال هیدرولیک به مایعی میگویند که انتقال قدرت را در ماشینآلات هیدرولیکی به عهده دارد. از جمله تجهیزاتی که در آنها از روغن هیدرولیک بهره میبرند میتوان به بیلهای مکانیکی، ترمزهای هیدرولیکی، سیستم فرمان و همچنین سیستم انتقال قدرت تجهیزات اشاره کرد. سیستمهای هیدرولیکی که در بالا به آنها اشاره شد، زمانی بهترین کارایی را خواهند داشت که تراکمپذیری روغن هیدرولیک در آنها برابر با صفر باشد.
سیستمهای هیدرولیکی به هنگام کار، گرمای بسیار زیادی تولید میکنند که این گرمای تولیدی در برخی موارد به دلیل کارکرد موتورها و پمپها اتفاق میافتد. اگر این گرمای تولیدی به شکل مناسبی از این قطعات خارج نشود، در طول زمان سبب خرابی کاسهنمدها و قطعات داخلی یک سیستم هیدرولیکی خواهند شد. به همین دلیل، زمانی که روغن به طور مجدد به مخزن خود بازمیگردد، از میان مسیری عبور میکند تا دمای آن کاهش پیدا کند.
آیا تمامی روغن های هیدرولیک یکسان هستند؟
تصور اشتباهی که وجود دارد این است که تمامی روغنهای هیدرولیک یکسان هستند و در بسیاری از موارد، فروشندگان، یک نوع روغن را برای تمامی تجهیزات هیدرولیک توصیه میکنند که این کار درستی نیست. و اگر زمانی نیاز به تعویض روغن تجهیزات هیدرولیک داشتین باید از یک فرد متخصص یا فنی کمک بگیرید.
روغن هیدرولیک سبب روانکاری و ضد خوردگی در تجهیزات و قطعات هیدرولیک میگردد. با گذشت زمان، به مرور این خواص کاهش پیدا میکنند و همچنین، رسوبات و آلودگیها نیز به مرور در بخشهای اصلی مانند پینیون و کاسهنمد آن جمع میشوند. بنابراین، باید در دورههای زمانی مشخصی، این روغن را تعویض کرد.
اما سوال اصلی اینجاست که چه موقع باید روغن هیدرولیک را تعویض کرد. زمانی که رنگ روغن هیدرولیک تیره یا زمانی که یک قطعه خراب میشه و تعمیرکار به شما میگه باید روغن سیستم رو تعویض کنید چون عامل خرابی قطعه شدهاست. علاوه بر این، اگر صداهایی از پمپ هیدرولیک شنیده میشد باید نسبت به تعویض روغن و هواگیری مدار اقدام کرد.
از کجا بفهمیم که باید روغن هیدرولیک را عوض کنیم؟
اگر به هنگام کار سیستم هیدرولیک، صدای زوزه شنیده شد به معنای کاهش سطح روغن هیدرولیک است. در حقیقت، صدای زوزه و روغن کثیف هر دو بیانگر این هستند که روغن باید در اولین زمان تعویض شود. اگر سطح روغن پایین باشد به این معنی است که در جایی از سیستم، نشتی روغن وجود دارد.
مخزن روغن سیستم هیدرولیک
مخزن روغن از لحاظ کاربردی باید دارای ویژگی های ذیل باشد
– توانایی ذخیره کردن کل روغن سیستم
– جداسازی هوای موجود در روغن
– ته نشین شدن آلودگی ها در مخزن
– دفع حرارت سیستم مخزن
روغن باید حجم کافی جهت جبران انبساط روغن داخل مخزن داشته باشد. مخازن بهتر است مرتفع و کم عرض ساخته شوند. در مخازن کم عمق، امکان ورود هوا به پورت مکش پمپ وجود دارد.
انواع ابعاد مخزن
ابعاد مخزن روغن در سیستم صنعتی حجم مخزن روغن (lit)= سه تا پنج برابر دبی پمپ ( lit/ min)
ابعاد مخزن روغن در سیستم سیار به ازاء هر ۱۰۰GPM دبی پمپ، حجم مخزن ۳۰~۲۰ gallon
نکته: هنگام انتخاب نوع هدایت کننده روغن، نکات ذیل را باید به دقت بررسی نمایید:
– خطوط باید توانایی تحمل فشار کاری محاسبه شده و حداکثر فشار لحظه ای، تا چهار برابر فشار کاری را داشته باشند.
– خطوط انتقال به منظور نصب تجهیزات لازم باید از استحکام کافی برخوردار باشند.
– مسیر روغن باید از نظر ابعاد به اندازه کافی بزرگ باشد تا از افت فشار غیر مجاز (بیش از ۱۰% فشار اولیه) جلوگیری شود و بتوانند کل دبی مورد نیاز را انتقال دهند.
– به منظور کاهش جریان های آشفته و افت های اصطحکاکی، سطوح داخلی خطوط انتقال باید از صافی مناسب برخوردار باشند.
– مواد تشکیل دهنده خطوط انتقال باید با سیال گذرنده از آن ها سازگار باشد.
در بعضی از سیستم های هیدرولیک جهت غلبه بر مشکلات ناشی از به وجود آمدن ضربه و ارتعاشات در خطوط انتقال، استفاده از آکومولاتور توصیه می شود.
چه روغن هایی جایگزین روغن هیدرولیک هستند؟
در حالت کلی هیچ روغنی را نمیتوان به عنوان جایگزین روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار داد چراکه هر یک از روغنها مواد افزودنی و ضدخوردگی مخصوص به خود را دارند و استفاده هریک به جای دیگری میتواند سبب از بین رفتن قطعات و کاسهنمدها در سیستم هیدرولیک شود.
دیدگاهتان را بنویسید