نکاتی درباره ی عیب یابی سیستم هیدرولیک
در هنگام عیب یابی سیستم هیدرولیک در بیشتر خرابیها علائم یکسانی نمایان میشود. علائمی همچون کاهش فشار که در نتیجه سبب کسر قدرت یا سرعت در سیلندرها میشود. سیلندرها ممکن است به هیچوجه حرکت نکنند یا اگر حرکت کنند این حرکت بسیار آهسته باشد بهطوریکه در اثر بارهای سبک متوقف شوند. غالباً از دست دادن نیرو با افزایش صدای پمپ هیدرولیک همراه است، بهویژه هنگامیکه پمپ سعی در ایجاد فشار در برابر بار دارد. با دنبال کردن یک روش آزمون مرحلهبهمرحله سازمانیافته که به ترتیب ذکر میشود، معمولاً میتوان مشکل را در یک منطقه کلی جستجو کرد، سپس در صورت لزوم، هر یک از اجزای موجود در آن منطقه را آزمایش کرد یا بهطور موقت با یک جز مشابه سالم دیگر تعویض نمود که شامل هفت مرحله است که عبارت انداز:
مرحله اول : صافی ورودی پمپ
یکی از مشکلاتی که در عیب یابی سیستم هیدرولیک مواجه هستیم، ایجاد حفره در ورودی پمپ است. این مشکل به دلیل تجمع خاک بر روی صافی شکل می گیرد. این اتفاق با علائمی همچون افزایش صدای پمپ، از دست دادن فشار و یا سرعت همراه است. چنانچه صافی مرتباً تمیز یا تعویض نشود، دیر یا زود پر شده و باعث خرابی کل سیستم میشود. بنابراین، ابتدا باید صافی ورودی بررسی شود و قبل از نصب مجدد تمیز شود. هنگام نصب مجدد صافی، کلیه اتصالات لولهکشی ورودی را از نظر نشت هوا بررسی کنید.
در خط ورودی پمپ نباید هیچگونه نشتی هوا وجود داشته باشد. سطح روغن هیدرولیک را در مخزن بررسی کنید و مطمئن شوید که قسمت بالای صافی توسط روغن سیلندرها حداقل ۳ درجه پوشانده شود. اگر اینگونه نباشد خطر تشکیل گرداب در بالای صافی وجود دارد که ممکن است هنگام کارکرد پمپ هوا در سیستم ایجاد شود. در ادامه میبایست به وضعیت شلنگ ورودی نیز توجه کنید (در صورت استفاده از آن). وجود یک شلنگ فرسوده یا دارای تورم داخلی، همان اثر صافی گرفته ورودی را دارد.
مرحله دوم : شیر پمپ و شیر تسکیندهنده
اگر تمیز کردن صافی ورودی پمپ مشکلی را برطرف نکرد، با جدا کردن لولهکشی در نقطه B و بستن هر دو انتهای خطوط، پمپ و شیر تسکیندهنده را از بقیه سیستم جدا کنید. این بنبست پمپ را به شیر تسکیندهنده اتصال میدهد. پمپ را روشن کرده و درحالیکه تنظیمکننده سوپاپ تسکیندهنده را فشار میدهید به بالا رفتن درجه فشار دقت کنید. اگر بتوان فشار کامل ایجاد کرد، بدیهی است که پمپ و شیر تسکیندهنده بهدرستی کار میکنند و مشکل در پایین خط است.
مرحله سوم : پمپ یا شیر تسکیندهنده
در عیب یابی سیستم هیدرولیک، در صورت امکان، مسیر بازگشت مخزن را از شیر تسکین در بخش C جدا کرده و یک شیلنگ کوتاه به آن متصل کنید. انتهای باز این شلنگ را روی دهانه پرکننده مخزن در جایی که میزان جریان روغن مشاهده میشود نگه دارید. هنگام مشاهده جریان تخلیه شیر تسکین، پمپ را روشن کرده و پیچ تنظیم شیر تسکیندهنده را بالا و پایین کنید. اگر پمپ خراب باشد ممکن است هنگام عقب رفتن سوپاپ تسکیندهنده، جریان کامل روغن مشاهده شود. سپس با افزایش تنظیم تسکیندهنده، این جریان بسیار کاهش یافته یا متوقف شود.
اگر فلومتر وجود داشته باشد، میتوان دبی را اندازهگیری و با درجهبندی پمپ مقایسه کرد. در طول این آزمایش اگر فشارسنج از PSI 100 بالا نرود و با افزایش تنظیم سوپاپ تسکیندهنده، جریان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند، شیر تسکیندهنده خراب است و باید طبق دستورالعمل تمیز یا تعویض شود. اگر جریان با افزایش تنظیم تسکین کاهش یابد این نشاندهنده مشکل پمپ است.
مرحله چهارم : پمپ هیدرولیک
در روند عیب یابی سیستم هیدرولیک، چنانچه جریان کامل روغن در طول مرحله سوم شکل نگرفته باشد، یا اگر میزان جریان با ارتقا تنظیم تسکیندهنده بهطور قابلتوجهی کاهش یابد، این امکان وجود دارد پمپ فرسوده شده باشد. با فرض اینکه صافی ورودی تمیز شده و لولهکشی ورودی از نظر نشت هوا مورد بررسی قرار گرفته است، روغن نیز باید بررسی شود. در این حالت، ممکن است روغن خیلی رقیق شده باشد. دمای بیش ازحد در روغن باعث رقیق شدن روغن و لیز خوردن بیش ازاندازه در پمپ میشود. لغزش زیاد پمپ هیدرولیک باعث میشود تا دمای آن بیشتر دمای روغن موجود در مخزن باشد. در حالت عادی در یک پمپ خوب، دمای پمپ ۲۰ تا ۳۰ درجه فارنهایت بیشتر از دمای روغن مخزن است. اگر دما بیشتر از این شد ممکن است دلیل آن لغزش بیش ازحد پمپ باشد.
مرحله پنجم : شیر تسکیندهنده
در ادامه مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیک، چنانچه در مرحله سوم تشخیص داده شده که شیر تسکیندهنده دچار اشکال است، بهترین راهحل، جایگزینی آن با شیر سالم است. دریچه های تسکیندهنده حاوی روزنههای داخلی کوچکی هستند که ممکن است در اثر کثیفی مسدود شوند. تمام معابر را با یک شلنگ هوا پاکسازی کنید و یک سیم کوچک را از طریق روزنهها عبور دهید. اتصالات لوله در بدنه ممکن است بدنه را خم کرده و باعث اتصال ماسوره شود. در صورت امکان قبل از بین بردن اتصالات رشتهای، اتصال ماسوره را بررسی کنید، یا هنگام آزمایش روی دستگاه اتصالات لوله را در رشتههای پورت محکم پیچ کنید.
مرحله شیشم : سیلندر هیدرولیک
اگر پمپ در حین کار بر روی شیر تسکیندهنده در مرحله دوم دچار فشار زیاد شود، میتوان اعلام کرد که هر دو جز سالم هستند. مهروموم پیستون سیلندر را نیز آزمایش کنید.
مرحله هفتم : شیر جهت دار (۴ طرفه)
اگر سیلندر از نظر نشت پیستون آزمایش شده باشد و مشخص شود که پیستون کاملاً محکم است، بهتر است شیر جهتدار ۴ طرفه از نظر نشت ماسوره بررسی شود. بهندرت اتفاق میافتد که سوپاپ طوری خراب شود که پمپ نتواند فشار کامل ایجاد کند. یک علامت نشتی بیشازحد، از دست دادن سرعت سیلندر است. این حالت احتمالاً هنگام استفاده از پمپ با جابجایی کم در فشار بسیار بالا اتفاق میافتد و ممکن است بهتدریج در مدت زمان طولانی ایجاد شود.
دیدگاهتان را بنویسید